داوطلبان آزمون دستیاری با ارسال یادداشتی به قدس آنلاین با اشاره به سوالات غیر استاندارد در آزمون سالجاری خواهان حذف پرسش های خارج از منبع و تصحیح سوالات شدند.

اعتراض به آزمون دستیاری؛ چرا سوالات غیراستاندارد را حذف نکردید؟!

در یادداشت داوطلبان آزمون دستیاری دوره ۵۱ آمده است: " درست می‌بینید. واژه ای که چندین سال است گریبان پزشکان این مرز و بوم به‌ویژه جوانپزشکان را گرفته و گویی با این طرز فکر و عملکرد مسئولان، رفته رفته بیشتر و عمیق‌تر می‌شود. درون‌مایه این ناامیدی امسال بیشتر معطوف به پزشکانی می‌شود که با وجود همه کم‌مهری‌ها و مشکلاتی که با آن دست و پنجه نرم می‌کنند عزم خود را برای امتحانی جزم کرده بودند که قرار بود حداقل یک‌سال از زندگیشان را برای آزمون و در صورت قبولی ۳سال دیگر در دوران رزیدنتی را تحت‌الشعاع قرار دهد. تحت الشعاع نه بدان معنا که چندین ساعت در روز را بدان اختصاص داده باشند بلکه بدون اغراق حداقل ۷۰درصد زمان یک‌ساله خود را بدون هیچ تفریح عادی، وقف این امتحان کرده اند. امتحانی به وسعت ۱۰هزار صفحه کتاب رفرنس پزشکی مملو از نکات کوچک و بزرگ امتحانی که با این وسعت حجم مطالب، تنها نیاز به ۲۰۰سوال استاندارد و کارشناسی شده دارد! آیا این خواسته که با وجود صرف این مقدار زمان از سوی داوطلبان برای امتحانی با این وسعت منابع، سوالاتی استاندارد و در چهارچوب رفرنس‌های اعلام شده طراحی شده باشد، توقع نابه‌جایی است؟

 گرچه متاسفانه هر ساله با برگزاری این امتحان حدود ۵تا۱۰ سوال آن پس از بررسی دقیق اعتراضات و انطباق با رفرنس‌های اعلام شده توسط خود وزارت بهداشت، سوالات دوپهلو و غیراستاندارد اعلام می‌شد که یا سوال حذف یا چندین جواب برای سوال در نظر گرفته می‌شد. داوطلبان نیز به ناچار به تحمل این خطاها تن می‌دادند.

 لکن در امتحان سال جاری مسئولان پا را فراتر از این موضوع گذاشته اند و با وجود غیراستاندارد بودن آزمون به زعم تمامی کارشناسان آموزشی و پرخطابودن آن به خود زحمت حذف سوالات خارج از رفرنس و تصحیح سوالات با بیش از یک گزینه صحیح را نیز نداده و به راحتی آینده ۱۲۰۰۰پزشکی را که حداقل یکسال از عمر خود را پای این امتحان گذاشته‌اند به بازی گرفته‌اند.

پزشکانی که علیرغم تمام ناملایمت‌ها و سختی‌های موجود به جای مهاجرت تصمیم به ماندن درکشور و ساختن این مرزوبوم و خدمت به هموطنان داشته‌اند.حداقل خواسته داوطلبان از مسئولان، عدالت آموزشی است که اگر در تنظیم و تدوین استاندارد آزمون رعایت نشده است

حداقل با حذف سوالات خارج از رفرنس و دوگزینه‌ای کردن پاسخ‌های دوگانه ضریب خطاهای فاحش آزمون کاهش یابد.

آیا این خواسته نابه‌جایی است؟

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • علی مهدی نژاد ۱۲:۳۲ - ۱۴۰۳/۰۴/۰۲
    0 0
    برخلاف سال قبل امسال اعتراضات به سوالات را نادیده گرفتن